Shroud of Turin Torinon käärinliina -teemanäyttelyn seminaari la 8.4.2017 klo 12-18
Torinon käärinliina -teemanäyttely 27.3.-17.4.2017
LehdistölleYhteystiedot
Shroud of Turin - Main image

Entäpä jos Jeesuksen toinen tuleminen ennakoituu hänen käärinliinassaan?

Kotimaa24 blogi: 6.10. 2010 Juha Hiltunen

Monet nimittäin ovat alkaneet uskoa niin. Olemme sitä paitsi vain kahden vuosikymmenen päässä siitä maagisesta aikarajasta jolloin tulee kuluneeksi tasan 2000 vuotta siitä kun Hänet ristiinnaulittiin ja haudattiin, ja kun Hän nousi kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaisiin. Runsaan kahden vuoden kuluttua pelätään tulevaksi ns. mayojen ennustamaa maailmanloppua. Huolimatta siitä, että tämä on jo aikaansaanut tabloidjulkisuuden ja pseudotieteellisen kirjallisuuden markkinoimana mielenkohuakin, eivät asiantuntijapiirit ja etenkään mayatutkijat, ole tästä juuri millänsäkään. Uusi suuri sykli siinä vain vaihtuu ja maailma jatkaa radallaan niin kuin tähänkin saakka. Mitään dramaattisempaa tuskin on odotettavissa, elleivät nyt luonnon aikakaudelliset oikuttelut äidy aivan pahoiksi. Sen sijaan suuret syklit Jeesuksen kuoleman milleniumina ovat olleet aivan toisen mittakaavaan tapahtumia, joihin on suhtauduttu pelonsekaisin odotuksin koko kristikunnassa. Niin, siis silloin ja sen ainoan kerran kun viimeksi näin tapahtui. Eli vuonna 1030. Mitä tuolloin tapahtui?

Vuosina 1030 – 33 oli Euroopassa ja Lähi-Idässä yksi sen historian pahimmista katoajoista. Luonto näytti olleen aivan sekaisin: talvella oli äärimmäisen kylmää ja kesällä polttavan kuumaa. Sateet ja pakkaset tulivat vuodenajoista poikkeavaan aikaan. Sadot epäonnistuivat ja hirveä nälänhätä vallitsi kaikkialla. Kaiken lisäksi tämä oli lähes ainoa jakso Euroopan historiassa, jolloin laajoilla alueilla harjoitettiin hengenhädässä jopa kannibalismia. Apokalyptiset ajatukset olivat vallalla kuin konsanaan ”Mustan surman” vuosina sitten myöhemmin. Kaikki tiesivät syynkin: Jeesuksen kuolemasta oli kulunut tasan 1000 vuotta – oliko hän nyt tulossa tekemään tiliä ihmiskunnan kanssa toisessa tulemisessaan niin kuin oli ennustettu? Ei Hän tullut vielä silloin. Entäpä vuonna 2030, kun kaksi vuosituhatta tulee täyteen? Sen me näemme.

Onko tästä tulemisesta olemassa maailmassamme ennakoivia merkkejä? Monet uskovat että näin olisi ja viittaavat mm. viime vuosien lähes ennen näkemättömiin luonnon katastrofein ynnä muihin vitsauksiin. Näitä on tietysti ollut aina ennenkin, mutta nyt ihmiskunnalla on moninkertainen kapasiteetti aiheuttaa itse itselleen ympäristöongelmia kuin milloinkaan aikaisemmin. Moni toivoo ja katsoo apua saatavan suorastaan jumalallisilta tahoilta niihin uhkakuviin, joita pessimistinen tulevaisuustutkimus meille tyrkyttää. Auttaisiko Vapahtajamme meidät tästä ahdingosta? Yhä useampi rukoileekin sitä. Mutta eikö Hän voisi antaa itsestään ja voimallisesta olemassaolostaan edes jotakin konkreettista merkkiä? Sellaista jonka nähtyään skeptisimmänkin aikamme ihmisen täytyisi pysähtyä pohtimaan uskon asioita. Entäpä jos meillä on jo sellainen olemassa ja itse asiassa on aina ollutkin, mutta johon emme vain ole osanneet kohdentaa riittävästi huomiotamme? Aivan viime vuosina kasvava joukko tiedemiehiä, eri uskontokuntien edustajia ja suuri määrä tavallisia ihmisiä on tullut täysin vakuuttuneiksi, että sellainen merkki on todellakin olemassa. Se on vieläpä niin selkeä ja puhutteleva, että siitä käytetään nimeä ”Valokuva Jeesuksesta” ja ”Viides evankeliumi”.

Kyseessä on tietenkin tänäkin vuonna huomattavaa julkisuutta saanut Torinon käärinliina. Liekö pelkästään sattumaa, että sen historian ensimmäiset noin 1900 vuotta kuluivat niissä merkeissä, että sen aitoperäisyyteen uskottiin ilman ainuttakaan tieteellistä perustetta, pelkästään vain siihen yhdistetyn tradition ja siinä ilmenevän vainajahahmon luonnollisessa tilassa olevan ilmiasun nojalla? Ja tähän jatkaen, että vasta viimeiset satakunta vuotta tiede on kasvavassa määrin ollut mukana todistamassa samaa, mutta toistaiseksi taistellen tämän ajan antiuskonnollisen ilmapiirin skepsismiä vastaan kaikin sen käytettävissä olevin keinoin. Mitä tämä voisi viestittää sanokaamme vaikkapa tämän artefaktin metafyysisestä olemuksesta käsin? Eräs ilmiselvä johtopäätös on se, että sen jumalallinen todistus on asentanut käyttöönsä tälle ajalle käyvät aseet ja pistänyt astrofyysisen turbovaihteen päälle kaikkein jääräpäisimpienkin ”Tuomaiden” pään kääntämiseksi sen puoleen.

Jos se on Herramme pyhä hautaliina, niin kuin nykytieteen todisteet yhä vankemmin vuosi vuodelta esittävät, eikö sen tulisi sävähdyttää meitä jokaista? Vain hieman runsas sata vuotta sitten siitä otettiin ensimmäinen valokuva. Ja tuon valokuvan negatiivi näytti sen mikä oli ollut kätköissä kaikkien ihmisten silmiltä liki 1900 vuotta: kolmiulotteisen selvän ”positiivivalokuvan” Jeesuksesta kaikkine niine haavoineen joista evankeliumeissa on kerrottu. Siitä pitäen se on ollut kasvavan kansainvälisen huomion kohteena artefaktina jolle ei ole olemassa mitään vertailukohtaa kautta aikain. Vasta vain viimeksi kuluneiden neljän vuosikymmenen ajan – jolloin tiede on ottanut jättiaskeleita eteenpäin – on sitä voitu tutkia suoraan tutkimuspöydillä ja laboratorioissa – ja jälleen se on paljastanut lisää ihmeellisiä ominaisuuksiaan. Epäilijöiden argumentit siitä keskiaikaisena väärennöksenä osuvat sen timanttiseen pintaan kuin pikkupoikien paukkupommit ilman vähäisintäkään harmia. Tämä on äärimmäisen vaikea paikka ateisteille ja myöskin hartaille uskovaisille. Aivan, luitte aivan oikein:

Tälläkin hetkellä käydään meillä Suomessakin kiivasta väittelyä internetin keskustelupalstoilla sen aitoudesta. Olen seurannut ja ollut parin viime vuoden kuluessa mukana lähes kaikilla näillä palstoilla ”vierailevana tähtenä” ja se on ollut hyvin mielenkiintoista ja valaisevaa. Juuri nyt on useammalla ns. uskovaisten foorumeilla käymässä ankara kädenvääntö siitä, voidaanko Torinon käärinliinaa hyväksyä Raamatun nojalla. Äärikannat kiistävät jyrkästi aivan kaiken mitä tiede voi siitä kertoa inttäen ettei Raamatun mukaan sitä voi olla olemassa. Hullunkurisinta on nimittäin se, että vastaavasti ateistien ja vapaa-ajattelijoiden kiistävät kannat nojaavat siihen käsityskantaan, että käärinliinan tutkimus on tarkoitushakuista uskovaisten propagandaa, jota perustellaan Raamatun hapatuksilla. Molemmat leirit syövät näin toinen toisensa Torinon käärinliinan edessä käänteisellä logiikallaan. Tämä ei ole millään tavoin uutta käärinliinan tutkijoille, vaan pikemminkin sääntö siitä saakka kun sen tieteellinen tutkimus alkoi. Sitä ovat aina vastustaneet ensinnäkin teologiset piirit, yhtä paljon kuin ateistit ja vapaa-ajattelijat. Ne, jotka ovat ottaneet sen todistuksen kiihkottoman tarkastelun alaiseksi, ovat olleet tavallisia ihmisiä ja monien tieteenalojen harjoittajia biologeista rikospatologeihin ja antropologeihin. Moni heistä on ollut agnostikko, joka on löytänyt uskon sen väkevän todistuksen äärellä.

Vasta parin viime vuoden aikana ollaan saavutettu jotakuinkin kiistämätön tieteellinen konsensus siitä, ettei kyse voi olla millään kuviteltavissa keinoin olevasta väärennöksestä tai keinotekoisesta keskiaikaisesta tuotoksesta. Vain muutama vuosi sen jälkeen kun siitä otetun ensimmäisen valokuvan aikaansaama kansainvälinen julkisuus ponkaisi sen tieteellisen tutkimuksen käyntiin, kirjoitti eräs sen aitoutta vastustava skeptikko, H. Thurston näin: ”As to the identity of the body whose image is seen on the Shroud, no question is possible. The five wounds, the cruel flagellation, the punctures encircling the head, can still be clearly distinquisehed…If this is not the impression of Christ, it was designed as the counterfeit of that impression. In no other person since the world began , could these details be verified.”

Se mihin nykytiede pystyy on täysin lahjomatonta. Käärinliinatutkimuksessa on mukana yli 60 erilaista tieteen alaa, joiden kaikkien lopputulos on juuri nyt tämä: se ei ole väärennös, ei millään menetelmällä – kaikki todisteet puhuvat sen puolesta, että kyseessä on aito kaksituhatta vuotta vanha hautaliina joka kuului juuri sille henkilölle, johon se on historiallisesti aina yhdistetty eli Jeesus Nasaretilaiselle.

Vetoaminen sille kaksikymmentä vuotta sitten tehtyyn radiohiiliajoitukseen on silkkaa hölmöyttä ellei syvää alitajuista pelkoa kaikkea sitä kohtaan mitä se merkitsee siinä tapauksessa että sen tunnustaa aidoksi. On turha etsiä enää internetistäkään vanhoja sivuja vastaväitteiden tueksi, ne ovat tieteellisessä mielessä täysin eilistä päivää. Sitä paitsi ne, jotka tuon radiohiiliajoituksen aikoinaan suorittivat, ovat pari vuotta sitten jo tunnustaneet, että ”sori vaan, kyllä me mokattiin koko jutussa aika pahasti”.

Tämä vuosi on nostanut Torinon käärinliinatutkimuksen jälleen uudelle tasolle. Sen julkinen paljastus tapahtui Torinossa ensi kerran kymmeneen vuoteen. Paavi Benedictus XVI tunnusti sen aitouden tässä tilaisuudessa. Alan huipuilta on ilmestynyt kirjoja, joiden otsikointi viestii varmuutta jota on harvemmin nähty aiemmin. Ne otsikoivat mm. ”2000-vanha arvoitus on nyt ratkaistu”, ”Totuus Torinon käärinliinasta” ja ”kuinka Torinon käärinliina todistaa Ylösnousemuksesta”. Kansainvälisissä konferensseissa on esitelty useita seikkaperäisiä tieteellisiä tutkimuksia ja tekstejä, joissa tarkastellaan mm. sitä mitä Ylösnousemustapahtuma tämän artefaktin todistuksen nojalla todennäköisimmin olisi selitettävissä astrofysikaalisena ilmiönä – ja ne tullaan julkaisemaan vertaisarvioituina eri puolilla maailmaa. Näin ei rohjettu tehdä takavuosina koska se olisi aiheuttanut välittömän torjuntareaktion akateemisissa piireissä. Tämäkin todistaa vahvasti, että on olemassa jo niin luja tieteellinen näyttö sen aitoperäisyydestä, että kaikki siihen yhdistettävä aineisto – mukaan lukien evankeliumien Ylösnousemustapahtumakin – voidaan nyt ottaa kiihkottoman tieteellisen tarkastelun alaiseksi.

Tästä lähtien on myös hyödytöntä nojata siihenkään oljenkorteen, että tutkijat kirjoittavat mitä kirjoittavat, sillä nyt on saatu tuotetuksi parhaimmilla digitaalisilla kuvaustekniikoilla täydellinen kuva Torinon käärinliinasta kaikkien nähtäville omalta tietokoneruudulta. Se on skannattu parhaimmalla mahdollisella resoluutiolla niin, että kuka hyvänsä voi millimetri millimetriltä tarkastella sen pintaa ja tehdä omat arvionsa. Ne, jotka siihen pystyvät, tulevat omakohtaisesti toteamaan sen kuin alan tiedemiehet ovat jo pidemmän aikaa tehneet, eli kukaan ei ole voinut tuottaa käärinliinan kuvahahmoa keinotekoisesti.

Tästedes miljoonista meistä voi tulla tämän käärinliinan ja sen ihmeellisen hahmon äärellä epäilevistä Tuomaista sen aitouteen uskovia. En usko että on sattumaa, että vasta huipputeknologia ja nykytiede voi saada aikaan saman mihin aikoinaan riitti pelkkä traditio ja usko. Me nykyajan ihmiset olemme kuitenkin alkuseurakunnan jälkeen kaikkien aikojen etuoikeutettuja kun voimme katsella Hänen kuvaansa kaikkine niinen merkkeineen, joista olemme voineet lukea tähän asti vain teksteinä. Eikä Hänen käärinliinansa ole varmaankaan paljastanut läheskään kaikkia salaisuuksiaan. On tulossa yhä parempia tieteen välineitä, joiden avulla me saamme tietää siitä lisää. Mikä voisi olla jännittävämpää kuin odotella näitä tuloksia?