Shroud of Turin Torinon käärinliina -teemanäyttelyn seminaari la 8.4.2017 klo 12-18
Torinon käärinliina -teemanäyttely 27.3.-17.4.2017
LehdistölleYhteystiedot
Shroud of Turin - Main image

Tietoisku paastonajalle

Kotimaa24 blogi: 7.3. 2010 Juha Hiltunen

Tietoisku paastonajalle: kukaan toinen ei luultavasti koskaan ole jäänyt henkiin vastaavasta kidutuksesta!

Evankeliumien kertomus Jeesuksen kärsimyksestä, siitäkin huolimatta että se on verraten yksityiskohtainen ja sävähdyttävä, lipuu tavallisesti ohi ajatustemme liturgisena mantrana jonka saattaisi rallattaa runon tai laulun tapaan sitä syvällisemmin pohtimatta. Niin loputtoman usein ja samanlaisena olemme sen kuulleet. Hyvin monet kuittaavatkin tuon sanoman nykyään: ei voisi vähempää kiinnostaa. Jokseenkin yhtä välinpitämättöminä tai korkeintaan narratiivisena viihteenä olemme katselleet aihetta käsitteleviä vanhoja elokuvia, joissa ruoskiminen ja ristiinnaulitseminen asiaankuuluvine pilkantekoineen kyllä näytetään, mutta jotenkin siistityssä ja utuisessa muodossa. Sitä katsellessa voi aivan helposti nauttia iltapalaa, sipsejä ja virvokkeita ilman, että ruokahalu mitenkään kärsisi.

Sitten tuli Mel Gibsonin The Passion of the Christ (2004) elokuva ja suuri osa ihmisistä älähti ja kritikoi ankarasti sen ylimitoitettua brutaalisuutta ja verisyyttä. Etenkin elokuvan ruoskimiskohtaus sai monet voimaan pahoin. Elokuvan realismilla oli kuitenkin puolustajansa ja uusin tutkimus on osoittanut, että Mel Gibsonin visio on ollutkin pelottavan lähellä totuutta. Gibson on katolinen ja käytti elokuvassaan merkittävässä määrin sitä dokumentaarista tietoa mitä on olemassa Torinon käärinliinassa, jonka nykytiede voi jo tunnustaa aidoksi historiallisen Jeesus Nasaretilaisen hautaliinaksi. Sitä on tutkittu kuin C.S.I. rikossarjojen murhatapauksia tieteen ja tekniikan huippu-modernien välineiden avulla ja tulokset ovat olleet suorastaan henkeäsalpaavia. Nykytutkimus mahdollistaa muun muassa yhä syväulotteisemman kankaan ja sen kuvahahmon tarkastelun, jossa erittäin heikot ja normaalisti paljaalle silmälle näkymättömät yksityiskohdatkin ovat avautuneet. Tällä tavoin on voitu rekonstruoida yhä paremmin mm. se, minkälaisilla ruoskilla miestä on lyöty, mihin kohtiin ja kuinka monta kertaa. Tuloksena on kidutuskuva, josta ei voi todeta kuin että on ollut suoranainen ihme, että mies on voitu vielä elävänä lyödä ristille.

Evankeliumien kuvauksen ja sitä korreloivan Torinon käärinliinan todistuksen mukaan Jeesus koki Getsemanessa emotionaalisen ja fyysisen tuskan joka kulminoitui ilmiöön, jonka lääketiede tuntee nimellä hematidroris eli verihikoilu, jossa ihon pinnalla olevissa hikirauhasissa tapahtuu pienten verisuonien rikkoontumista, niin että hien mukana kulkee hieman ohuita verinoroja. Tämän seurauksena iho tule kauttaaltaan hyvin araksi ja kosketusherkäksi ikään kuin lievissä palo-vammoissa. Yhtä lailla siihen syntyy helposti haavoja. Joitakin tunteja tämän jälkeen Jeesus/ käärinliinan mies ruoskittiin roomalaiseen tapaan erittäin ankarasti ensin fasces piiskoilla ja sitten hirveillä flagrumeilla, joissa oli 2-3 nahkasiimaa, joihin oli kiinnitetty lyijypalloja ja teräviä luunpalasia. Yksikin sellaisen ruoskan isku rotevan ammattimaisen liktorin kädestä vastaa magnumpistoolin luodin voimaa kineettisen energian muodossa. Uusin tutkimus on paljastanut käärinliinan miestä lyödyn ensin yltä päältä n. 170 kertaa fasces piiskoilla ja hieman yli 50 kertaa flagrumeilla (l. lyöjiä oli kaksi). Järkyttävimmät uudet havainnot koskevat nimenomaan flagum – iskuja myös miehen alastoman ruumiin etupuolella, jopa rintalihaksissa. Tämä lienee ollutkin kaikkein suurin ihme, sillä jo yksikin isku sydänalaan olisi voinut tappaa. Muutama piiskan ja ruoskan isku on ilmeisesti lyöty myös päähän ja kasvoihin. Antiikin ajalta on olemassa kuvauksia tällaisesta ruoskimisesta: se murjoo selkäpuolen veriseksi jauhelihaksi lähes luita myöten. Tämän jälkeen miehen päähän on puristettu piikikkäistä vitsaksista rakennettu koko päätä peittävä lakki eli evankeliumien orjantappurakruunu, joka on tehnyt kymmenittäin syviä haavoja aiheuttaen  hirvittävän pää- ja kolmoishermosäryn. Sitten hänen olkapäilleen sidottiin 40-50 ristin poikkipuu eli patibulum, jonka hän kompuroiden kantoi yli puolen kilometrin matkan Golgatalle, jossa ristin pystypuu stipes odotti. Siihen hänet vielä naulattiin – siis elävänä – ja alastomana kuolemaan myöhemmin.

Mel Gibsonin elokuva saattoi näyttää kaiken tämän brutaalin realismin, mutta sekään ei kyennyt kertomaan sitä käsittämätöntä kärsimyksen määrää minkä tämä mies harteillaan kantoi ja jonka hän kesti. Torinon käärinliinan kärsimyksen mies ei voinut olla tavallinen ihminen, koska murto-osa siitä kidutuksesta minkä hän sai kokea riitti tavallisesti tappamaan kestävimmänkin miehen.